דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אחוזי נכות אשר ניתנים על ידי וועדה רפואית בתביעות נגד אגף השיקום במשרד הביטחון 

מאת    [ 16/10/2013 ]

מילים במאמר: 688   [ נצפה 3499 פעמים ]

 

לאחר שתובע מגיש תביעתו נגד משרד הביטחון אגף השיקום , ולאחר שקצין התגמולים מסיים לדון בתביעה בין אם המדובר בתביעה בגין מחלה או חבלה , ואחר שכל שלבי התביעה נגרמים,  עתיד הנפגע לעמוד בפני ועדה רפואית אשר מתפקידה לקבוע לאותו נפגע אחוזי נכות , אשר בהתאם להם יקבעו זכויותיו.

בגדול יש שני סוגי אחוזי נכות , קבועים או זמניים . השאלה שנשאלת היא מה ההבדל בין אחוזי הנכות הקבועים והזמניים ומתי מוצדק לתת אחוזי נכות זמניים ,וכמה זמן נכון להשאיר את הנפגע עם אחוזי הנכות הזמניים מבלי לקבע לו אותם , או להפוך את אחוזי הנכות הזמניים לקובעים.

אז נתחיל את מסענו בעולם אחוזי הנכות וננסה להבין את העקרונות והקווים המנחים אשר על פיהם יש לקבוע לנפגע העומד בפני וועדה רפואית אחוזי נכות קבועים או זמניים.

כלל אצבע

ישנו כלל אצבע שאומר מקום בו נפגע עומד בפני וועדה רפואית  על הוועדה הרפואית לקבוע לו אחוזי נכות קבועים או זמניים,  מקום בו הוועדה סבורה כי יש סיכוי כי מצבו של הנפגע ישתפר , היא צריכה לקבוע לאותו נפגע אחוזי נכות זמניים, ויחד עם זאת לקבוע מתי מסתיימים האחוזים הזמניים ,ובמועד זה על קצין התגמולים לקבוע לנפגע דיון מחדש בפני הוועדה הרפואית אשר תדון מחדש במצבו של הנפגע . יש אפשרות שבדיון מחדש בפני הוועדה הרפואי , היא תקבע לאותו נפגע אחוזי נכות זמניים , או אחוזים קבועים .

סיכוי לשיפור

קביעת הוועדה לעניין אחוזי נכות זמניים צריכה להתבסס על כך כי יש סיכויי שיהיה שיפור במצבו של  הנפגע , הסיכוי לא צריך להיות ערטילאי לאמור תקווה בלתי מבוססת , התקווה לשיפור , שעל בסיסיה ניתנים אחוזי נכות זמניים, צריכה להישען על מסד נתונים , כזה אשר יהיה בו להצביע כי מצבו של הנפגע עתיד להשתפר. מקום בו לא קיים מסד נתונים כזה או שסביר מאוד להניח כי מצבו של הנפגע לא ישתפר ואף יורע  אין הצדקה לקבוע לנפגע אחוזי נכות זמניים.

ההבדל בין אחוזים זמניים לקבועים

ההבדל המרכזי בין אחוזי נכות זמניים לאחוזי נכות קבועים נעוץ במספר מישורים  הראשון שבהם , פגיעה בזכויות נכה שהוא בעל אחוזי נכות זמניים לא מקבל את אותו סל הזכויות מאגף השיקום  אשר מקבל נכה אשר יש בידו אחוזים קובעים , לעיתים מדובר בסל של זכויות רבות ומשמעותיות כך שניתן לומר כי במצב בו ניתנים לתובע , אשר עומד לבדיקה בפני הוועדה הרפואית אחוזי נכות זמניים ללא טעם סביר , הדבר למעשה מהווה פגיעה אנושה בזכויותיו הממוניות של הנכה. לא רק בסל הזכויות יכול להיפגע הנכה אלה אף בטיפול הרפואי אותו הוא עתיד לקבל , שכן מקום בו קיימים בידי הנכה אחוזים זמניים יכול הרופא הראשי של משרד הביטחון להגביל או לצמצם חלק מן הטיפול אשר ניתן לנכה אשר יש בידו אחוזים קבועים. יתרה מכך שיקומו של הנכה נפגע מקום בו קיימים בידו אחוזים זמניים ויש ויכול וגם לא יינתנו לו תגמולי קיום. הבדל נוסף נעוץ בכך שכל עוד שלא נקבעו לנכה אחוזי נכות קבועים אלא זמניים הוא יצטרך לעמוד בפני וועדה רפואית , כל פעם מחדש, הדבר מהווה טרחה וטרדה לחלק מהנכים , בפרט מקום בו ברור כי אין טעם להעמיד את הנכה בפני וועדות חוזרות , ברם לא רק בטרחה עסקינן , אלה קיימת אפשרות ממשית על פיה כל וועדה אשר תתכנס לדון בעניינו של הנפגע אשר יש בידו אחוזי נכות זמניים , תמצא כי יש לבטל לו את אחוזי הנכות אשר נתנו לו בוועדה הקודמת,  ואז מה שיקרה זה לא רק שהנפגע יפגע מהחלטת הוועדה הרפואית אלה שהוא יצרך לערער לוועדה רפואית עליונה אשר תדון בעניינו בערעור על החלטת הוועדה הרפואית המחוזית.

עד מתי ניתן להשאיר נפגע עם אחוזי נכות זמניים

ישנם נפגעים אשר נמצאים שנים עם אחוזי נכות זמניים , אני כבר לא דן בפגיעה בהם ובזכויותיהם הממוניות ממשרד הביטחון , אני רק דן בכך שלא הגיוני להשאיר נפגע על אחוזי נכות זמניים במשך שנים , כאשר ברור כי מצבו לא ישתפר , או כי אם יהיה שיפור שהוא בבחינת שיפור  מזערי. הדבר מהווה פגיעה אנושה בנפגעים ורצוי מאוד להגביל את התקופה של הזמניות , כבר נתקלתי בנפגעים אשר היו במשך שנים עם פגיעה נפשית אשר הצריכה לפי כל מבחן מקובל מתן של אחוזים קבועים, אך משום מה וועדות חוזרות לא מצאו לנכון לקבוע לאותם נפגעים אחוזי נכות קבועים . מקום בו וועדה עליונה לא קבעה למערער משך שנים אחוזים קבועים ניתן לערער על קביעתה לבית המשפט המחוזי.

עורך הדין גיא בית און מתמחה בייצוג של נכי צה"ל www.beiton-law.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב